چاپ مطلب چاپ مطلب

رتبه بیکاری گیلان در کشور نشان می دهد؛ درب صنعت و دانشگاه در گیلان به روی هم بسته است

همای گیلان: در حقیقت نبود ارتباط بین دانشگاه های گیلان و صنایع استان، عدم استفاده از تخصص و مهارت نخبگان، کم توجهی به آموزش نیروی انسانی و وجود بوروکراسی های سنگین، فضای کسب و کارهای کارآفرینانه را غبارآلود کرده است. البته بارها شاهد انعقاد تفاهم نامه های بین صنعت و دانشگاه در گیلان بودیم که بیشتر جنبه تبلیغاتی و صوری داشته است.

axe9140

پیمان پور نصیری دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان به یکی از همین تفاهم نامه ها اشاره می کند و می گوید: تفاهم نامه ای بین خانه صنعت، معدن و تجارت استان و دانشکده فنی و حرفه ای سما لاهیجان منعقد شده است که بر اساس آن دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای سما لاهیجان از واحدهای صنعتی استان بازدید می کنند. وی این اقدام مقدمه ای برای توسعه تبادل علم و صنعت بین دانشگاه و صنایع تولیدی استان دانست و گفت: دانشجویان رشته ساختمان با هماهنگی خانه صنعت، معدن و تجارت استان از واحد صنعتی ارسی واقع در شهرک صنعتی لاهیجان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو از واحد صنعتی پایاکلاچ واقع در شهر صنعتی رشت بازدید خواهند کرد و بازدید از سیستم های برق رسانی شهرک صنعتی لاهیجان و واحد بتون ساز خزر از دیگر برنامه های علمی و آموزشی پیش بینی شده برای دانشجویان این دانشکده است. دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر لزوم پیوند و تعامل بیشتر دانشگاه با صنعت تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از پیش برقرار شود تا شاهد تولید محصولات در مدار علم، دانش و توسعه علوم صنعتی باشیم.

با همین این احوال ارتباط تنیده شده ای بین دانشگاهها و مراکز علمی و صنعت گیلان وجود ندارد و فارغ التحصیلان فقط بصورت تئوری با صنعت سر و کار دارند و در عمل این تعامل دیده نمی شود، در حالیکه اگر بتوانیم تجربیات کسب و کار مدیران موفق و ناموفق را به صورت عملی به آنان آموزش دهیم، فضای کسب و کار وضعیت مطلوب تری پیدا خواهد کرد.

یونس رنجکش مدرس حوزه کارافرینی در دانشگاه های گیلان نیز در گفتگو با با تاکید بر این موضوع گفت: هرچقدر رابطه بین دانشگاه و صنعت بهتر برقرار گردد، به همان میزان این دو حوزه می توانند از مزایا و خدمات هم بهره مند گردند. وی افزود: کارهای پژوهشی زیادی در دانشگاه های ما صورت می گیرد که متاسفانه درحد تئوری باقی می ماند، اگر اینها بیاید در صنعت، خدمات بیشتری می تواند در حوزه کارآفرینی ارائه دهد و هر چقدر کارآفرینی در یک جامعه ای بیشتر باشد چرخه اقتصادی بیشتر می چرخد.

وی گفت: وقتی جامعه ای به سمت توسعه یافتگی برود در کنارش اشتغالزایی و رفع بیکاری نیز خواهد بود، چالش ها و معضلات اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد و رقابت در حوزه های صنعت و خدمات بیشتر خواهد بود. رنجکش ادامه داد: طی هشت سال دفاع مقدس با وجود تحریم ها و کمبودها، عاملی که کمک کرد تا خودکفا باشیم، ارتباط بین صنعت و محیط نظامی بود و همین امر باعث شد تا پیشرفت های خوبی در زمینه نظامی داشته باشیم و اعتقادم براین است که اگر در دانشگاه و صنعت نیز این ارتباط برقرار شود از نتایج آن بهره مند خواهیم شد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: درب اتاق دانشگاهیان بروی صنعتگران باز است و توقع این است که حداقل از پایان نامه ها در صنعت استفاده کنند و اجازه بدهند دانشجویان وارد صنعت شوند و به آنان اطلاعات بدهند، بایستی دیوار بین دانشگاه و صنعت برداشته شود.

اما یک کارشناس در حوزه صنعت توپ را به زمین دانشگاه می اندازد و به خبرنگار می گوید: مراکز صنعتی تا جایی که توانستند سمت مراکز علمی رفتند حتی تعدادی از آنها در کنار فعالیت اقتصادی با راه اندازی مراکز علمی، نیروی انسانی ماهر خود را نیز تربیت می کنند اما در عوض دانشگاه ها تنها با راه اندازی دفتر صنعت هنوز اقدام موثر دیگری انجام نداده اند.

در هر صورت اگر کمی به این مجادلات و تفاهم نامه های رنگ عمل ببخشیم قطعا گام بزرگی در رفع مشکل اشتغال برداشته ایم./خزر آنلاین

About

Check Also

خسروپناه: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است

خسروپناه: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است دبیر شورای عالی …