چاپ مطلب چاپ مطلب

طغیان رودخانه‌ها ی گیلان وزیر آب رفتن چندین واحد مسکونی و تجاری

همای گیلان:به راه افتادن سیل در پی بارش‌های دو روز اخیر گیلان موجب شده تا علاوه بر آب‌گرفتگی معابر شهری در استان، رودخانه‌ها طغیان کنند و چندین واحد مسکونی و تجاری به زیرآب بروند.

 در پی نفوذ جریان ناپایدار جوی و تحت تأثیر قرار گرفتن استان‌های شمالی از توده‌هوای متأثر آن در بسیاری از شهرستان‌ها ازجمله شهرستان‌های غربی گیلان سیل جاری‌شده است.

خسارات سیل به سراسر گیلان

سیلی که هم‌اکنون در برخی از شهرستان‌های گیلان ناشی از بارندگی‌های صبح روز چهارشنبه آغازشده همچنان در جریان است و طبق پیش‌بینی‌ها خساراتی را نیز به بار آورده است.

اکنون در بسیاری از مناطق استان گیلان بارش باران به‌تناوب در حال باریدن است و در شهرستان رشت نیز این بارش‌ها با نوساناتی ادامه دارد.

آب‌گرفتگی خیابان ولیعصر(عج) شفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، بارش باران در این شهرستان از روز گذشته آغازشده و همچنان نیز ادامه دارد و در اصلی‌ترین خیابان این شهر که خیابان ولیعصر(عج) نام دارد در بخش‌هایی آب‌گرفتگی شدید وجود دارد و آمدوشد برای مردم سطح شهر را با مشکل روبرو کرده است.

طبق اعلام شوراهای اسلامی و گزارش‌های تلفنی مردمی، در مناطق بالادست شهرستان شفت ازجمله امامزاده ابراهیم(ع)، طالقان، دورو دخان، ویسرود، کلوان، چوبر، امامزاده اسحاق(ع)، مبارک آباد، محرمان، منطقه سیاهمزگی، لپوندان، شالماء، نصیرمحله، مژدهه، خرطوم و روستاهای هم جوار شفت بارش باران شدید بوده و در بسیاری از معابر آب‌گرفتگی و انسداد موقت عبور و مرور را شاهد بوده‌ایم.

محمدرضا محسنی، فرماندار شفت در گفت‌وگوی کوتاهی که با خبرنگار فارس در این شهرستان داشته اظهار کرد: طبق آخرین گزارشی که از بخشداران مرکزی و احمدسرگوراب گرفته‌شده هیچ مشکلی در شهرستان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار فارس از صومعه‌سرا، این شهرستان نیز در پی جریانان سرد شمالی با تأثیر نبوده و در برخی از مناطق آن آب‌گرفتگی معابر نسبتاً شدید و در برخی از روستاها آمدوشد به‌سختی ممکن است.

معاون عمرانی فرمانداری صومعه‌سرا نیز در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا با اشاره به‌شدت بارش‌های باران در این شهرستان اظهار کرد: وضعیت شهرستان با بازدیدهای میدانی در حال بررسی است اما در برخی از بخش‌های ضیا بر و بهمبر سیل جاری‌شده و خسارت‌هایی واردشده است.

آب‌گرفتگی صومعه‌سرا

توفیقی با بیان اینکه در برخی از معابر شهرستان آب‌گرفتگی وجود دارد افزود: تعدادی از منازل و واحدهای تجاری در جریان سیل اخیر صومعه‌سرا دچار خسارت شده‌اند اما تردد در همه معابر شهرستان جریان دارد و در برخی از آن‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فارس از تالش، در پی بارش شدید باران از شب گذشته جلسه ستاد بحران در فرمانداری تالش برگزار شد و فرماندار تالش در این جلسه با اعلام آخرین وضعیت آب‌گرفتگی و خسارت سیل در تالش اظهار کرد: به‌سختی در تلاش هستیم تا بتوانیم شرایط سیل را کنترل کنیم اما متأسفانه در برخی از مناطق با بحران بسیار شدیدی روبه‌رو هستیم.

۵ منزل مسکونی در تالش زیرآب رفت

سید عیسی مهدوی با اذعان به اینکه در خرجگیل اسالم تاکنون پنج‌خانه مسکونی زیرآب رفته و تخریب‌شده تصریح کرد: پنجاه خانه در کل شهرستان درخطر شدید سیلاب قرار دارند که با تلاش بخشداری‌ها و دهیاری‌ها به تخلیه خانه‌ها اقدام شده است و تلاش شده اسباب مهم آن‌ها را به مکان امنی منتقل شود، ولی با شرایطی که سیل ایجاد کرده، تخریب شدن خانه‌ها و افزایش آن همچنان کل شهرستان را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به مسدود شدن جاده کیشون بن به مریان گفت: سیل باعث مسدود شدن جاده کیشون بن به مریان شده بود که با تلاش نیروهای راهداری جاده باز شد.

فرماندار تالش با اشاره به نقاط مسدود شده جاده اسالم به خلخال بیان کرد: در دونقطه جاده اسالم به خلخال در دونقطه ریزش سنگ باعث مسدود شدن جاده شده بود با کمک نیروهای راهداری این جاده هم بازشده است.

مهدوی با اشاره به آب‌گرفتگی پل رودخانه تالش گفت: با تلاش نیروهای شهرداری تالش در حال رفع مشکل هستند و پل همچنان مسدود است، پل تازه احداث‌شده تالش، با توجه به آسیب‌های شدیدی که سیل به دیواره‌های پل وارد کرده است.

وی در مورد خطر تخریب مزار شهدای گمنام اسالم افزود: با توجه به نزدیک بودن رودخانه به مزار شهدای گمنام اسالم، با کمک نیروهای شهرداری اسالم در تلاشیم تا سیل در آن منطقه را نیز کنترل کنیم.

عباسعلی نظیری، رئیس آب و فاضلاب روستایی تالش نیز در این جلسه اظهار کرد: سیل اخیر به‌شدت به تأسیسات آب و فاضلاب آسیب‌زده در دهستان خطبه سرا هزار خانوار در اثر رانش زمین درخطر قطعی آب قرار دارند، در روستای خرجگیل اسالم هم خسارت شدید بوده، همچنین در بخش‌های مختلف بخش مرکزی و اسالم هم خسارت‌های زیادی ایجادشده است.

شهردار اسالم نیز در جلسه ستاد بحران اظهار کرد: آب به هفت متری مزار شهدا رسیده و تعدادی از مسافران در آتش‌نشانی اسکان داده شدند.

مسعود قوی پنچه با بیان اینکه به داخل شهر اسالم در حال حاضر آسیب جدی وارد نشده گفت: تا زمانی که سیل فروکش نکند امکان رسیدن آب شرب به چهار هزار خانوار وجود ندارد.

بهزاد پورپناه، رئیس شورای شهر تالش نیز با اشاره به آب‌گرفتگی ۲۵ خانه در مسیر رودخانه کرگانرود اظهار کرد: از دادستان گلایه داریم که اجازه برداشت مصالح از رودخانه را ندادند.

زخمی شدن هفت نفر براثر سیل در تالش

حسین نعمتی، رئیس شبکه بهداشت و درمان تالش نیز در این جلسه با اشاره به آب‌گرفتگی مرکز بهداشتی لیسار و تخلیه به‌موقع آن اظهار کرد: براثر سیل در تالش هفت نفر زخمی شدند که خوشبختانه به‌صورت سرپایی درمان شدند، براثر سیل در تالش بوده که سرپایی درمان شدند.

حامد قلی پور، شهردار چوبر نیز با اشاره به خسارت وارده به یکی از روگذرهای این شهر اظهار کرد: در شهر چوبر یک پل خسارت‌دیده ولی در کل مشکل جدی در شهر وجود ندارد، دوخانه درخطر سیل است که با فروکش سیل مشکل آن‌ها حل خواهد شد.

قطع ارتباط ۱۴۰ مشترک تلفن ثابت و همراه در تالش

حمدالله حسنی، رئیس اداره مخابرات تالش نیز از قطعی برخی مشترکین تلفن ثابت و همراه در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در خرجگیل اسالم ارتباط ۱۴۰ مشترک قطع‌شده است.

تالش خشک‌ترین حوزه آبریز در تیرماه امسال بود

حمید نژاد، رئیس ایستگاه هواشناسی تالش نیز با بیان اینکه تالش در تیرماه جزو خشک‌ترین حوزه‌های آبریز بود اظهار کرد: از شب گذشته تا ظهر امروز ۱۰۰ میلی‌متر بارش در تالش داشتیم و انتظار می‌رود تا فردا بارش‌ها ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فارس از  آستارا، معابر عمومی این شهرستان از صبح روز چهارشنبه در خیابان‌های شریعتی، حکیم نظامی، فارابی و محدوده بلوار سفیر امید در اثر بارش شدید باران و طغیان آب رودخانه‌ها دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

یونس رنجکش، رئیس مدیریت بحران شهرستان آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام آمادگی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان جهت مقابله با هرگونه حادثه احتمالی اظهار کرد: تمهیدات و اقدامات لازم به‌منظور مقابله با جاری شدن سیل یا آب‌گرفتگی معابر لحاظ شده است.

بارش ۸۰ میلی‌متری باران در آستارا

فردین فرتوت‌نیا، رئیس اداره هواشناسی شهرستان آستارا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، میزان بارندگی ثبت‌شده طی ۲۴ ساعت گذشته در ایستگاه هواشناسی این شهرستان را بیش از ۸۰ میلی‌متر دانست و گفت: وضعیت جوی شهرستان تا ۲۴ ساعت آینده توأم با وزش باد، بارندگی و کاهش دما پیش‌بینی‌شده است.

تاکنون گزارشی مبنی بر وارد آمدن خسارت‌ها در رشت گزارش نشده است

رئیس مدیریت بحران و فرماندار شهرستان رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به‌شدت بارش‌ها در این شهرستان اظهار کرد: تاکنون از هیچ روستا و بخش شهرستان رشت گزارشی مبنی بر وارد آمدن خسارت‌ها گزارش نشده است.

میر شمس مومن زاده با بیان اینکه همه هماهنگی‌ها برای مقابله با بحران‌های احتمالی برنامه‌ریزی‌شده افزود: طی جلساتی که درگذشته برگزارشده بر ضرورت آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان تاکید شده است.

وی با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران رشت در پی بارش‌های باران طی دو روز اخیر گفت: همه دستگاه‌های امدادی، خدماتی و اجرایی شهرستان تا پایان روز جمعه در آماده‌باش کامل هستند.

شرایط در لنگرود عادی است

رئیس ستاد مدیریت بحران و فرماندار شهرستان لنگرود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: خوشبختانه بارش باران در لنگرود به مرز بحران نرسیده و کاملاً عادی است.

سید رضا جوادپور با اشاره به آمادگی دستگاه‌های خدماتی و امدادی لنگرود گفت: بنا بر گزارش‌های خواسته‌شده، تاکنون هیچ‌یک از مناطق شهرستان دچار بحران و یا انسداد راه نیست و دستگاه‌ها برای مقابله با هرگونه بحران و یا ضعف زیرساخت‌ها در آماده‌باش هستند.

بارش شدید باران در گیلان موجب شده تا علاوه بر تشکیل ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستان‌ها، اعضای ستاد به مناطق سیل‌زده به‌صورت میدانی بازدید و میزان خسارت‌های احتمالی را تخمین بزنند.

گفتنی است پیش از ظهر امروز جلسه ستاد مدیریت بحران استان در گیلان به ریاست استاندار و با حضور فرماندار ۱۶ شهرستان در استانداری تشکیل و آخرین هماهنگی‌های ستاد مدیریت بحران به جهت اقدامات ضربتی و دستورالعمل‌های عملیاتی استان به آن‌ها بازگو شده است./فارس

/با کانال همای خبر همراه باشید

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …