چاپ مطلب چاپ مطلب

مجازات مرگ با نقره گداخته /تهیه کننده : علی غلامرضایی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

اختصاصی همای گیلان: غایر خان حاکم اُترار که بازرگانان مغول را در سال ۶۱۷ هجری قتل عام کرد و خشم چنگیز خان را برانگیخت چون با حمله مغولان مواجه شد راهی جز مقاومت نداشت چرا که اگر تسلیم میشد به قطع و یقین به قصاص خون بازرگانان چنگیزخان مجازات می گشت.

غایرخان با بیست هزار تن از سپاهیان خود به حصار پناه بردند چنانکه مغولان را به آنان دسترس نبود. آنان پنجاه پنجاه بیرون مى آمدند و با سپاه مغول نبردى مى کردند، جمعى را مى کشتند و خود نیز کشته مى شدند. یک ماه بر این شیوه کار کردند تا عاقبت جز غایرخان و دو تن دیگر هیچ کس باقى نماند.

سپاهیان مغول به درون حصار راه یافتند و این سه تن بر بام دار السلطنه شدند. حکم خان چنان صادر شده بود که غایرخان (ینال خان) را نکشند، بلکه او را زنده دستگیر کرده نزد او برند. از این رو با او بسیار کوشیدند.

دو تن یاران او نیز کشته شدند و او تنها بماند کنیزان ازدیوار آجر مى کندند و به او مى دادند و او با آن آجرها مى جنگید. چون از نبرد عاجز آمد گردش را گرفتند و بربستند و به هنگامى که چنگیزخان از بخارا به سمرقند باز مى گشت به نزد او بردندش چنگیز دستور داد او را در کوک سراى بکشند. (۱)

نسوی نیز می نویسد: «ینال خان را گرفته پیش چنگیز حاضر کردند، فرمود که نقره گداخته در گوش و چشم او بریختند، و بعذاب تمام بکشتند». (۲)

منابع :
(۱) – تاریخ مختصرالدول، ص ۳۲۱ و نیز نگاه کنید به تاریخ جهانگشاى جوینى، ص: ۱۷۲ – ۱۷۴٫

(۲) – سیرت جلال الدین منکبرنى، ص ۵۴٫ و نهایه الأرب فی فنون الأدب، ج ۲۷، ص ۲۴۳٫ و تاریخ ابن خلدون، ج ۵، ص ۱۳۱٫
کتاب غارت تمدن ایران توسط مغولان،علی غلامرضایی،انتشارات دافوس

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …

۴ comments

  1. سلام و درود بر استاد حیاتی بخش دوباره تاریخ ایران
    عالی بود
    خدا لعنت کند آدم طمع کار که باعث ویرانی ایران شد

  2. درود بی پایان استاد گرانقدر
    متاسفانه حمله اقوام وحشی به ایران و مرور وحشی گری هایشان همیشه زجر آور است ( هر چند مغول برای حمله دلیل واضح و منطقی داشت ) ولی لازم است تا فراموش نکنیم که چگونه آن همه عظمت دستخوش دگرگونی شد و از دست رفت

  3. سلام مطالب خوب بود . در حمله مغول به ایران تیمور ملک حاکم خجند و به خصوص سلطان جلال الدین خوارزمشاه مقاومت جانانه ای کردند.

  4. بسیار اموزنده و جالب بود
    سپاس از زحمات حضرتعالی