چاپ مطلب چاپ مطلب

گردشگری، صنعتی نوین/ انوشیروان مباشرامینی


قسمت دوم:
همای گیلان، برای بررسی اینکه چرا مقوله گردشگری در کشور ما با توجه به پتانسیل بالای آن بازدهی کامل را ندارد باید دید چه عواملی باعث شده است از این منبع عظیم به درستی نتوانیم بهره بگیریم؟
برای بررسی این مسأله لازم نیست تمام تمرکز خود را معطوف به مسایل کلان نماییم بلکه وجود برخی عوامل به ظاهر کم اهمیت خود می تواند تاثیر بسیاری در عدم موفقیت در جذب گردشگر باشد.
چندی پیش در تحقیقی که در این خصوص از گردشگران خارجی (خصوصا افراد مسن) صورت گرفت بسیاری از آنها نبود سرویس¬های بهداشتی مناسب در شهرها و جاده ها را از عوامل عدم تمایل سفر به ایران ذکر کرده بودند. نبود امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب در شهرها و جاده¬های استان، نبود اقامتگاه های مناسب، ناامنی در جاده ها و آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی و از همه مهمتر عدم تبلیغات کافی و همه جانبه جهت شناسایی مراکز تاریخی، فرهنگی و منابع طبیعی استان و … از موانعی است که نمی¬گذارد افزایش قابل قبول درآمدهای گردشگری را شاهد باشیم.
تجربه نشان داده است با برگزاری سمینارها، اظهار نگرانی¬ها و تنها با حرف و سخن نمی توان به حل معضل توریسم در کشورمان همت گماشت. بلکه برای بهره گیری از این خوان گسترده و رو به گسترش نیازمند به اقدامات عملی، با نگاه به تجربه کشورهای موفق در این زمینه است.
به عنوان مثال استان گیلان با دارا بودن ظرفیت های بالای جذب گردشگر به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری شناخته می شود. اما سهم استان ما از این خوان گسترده چقدر است؟
خوشبختانه در چند سال اخیر نشانه هایی از توجه به اهمیت این صنعت در کشور ما مشاهده شده است. اگر به تأکیدات دکتر سالاری استاندار گیلان در طی یک سال اخیر توجه نمایید مشاهده می شود که بخش اعظم سرمایه گذاری های تصویب شده در این استان در خصوص گردشگری بوده است.
برای گسترش توریسم در استان باید استراتژی های اساسی تدوین شود، این امر میسر نمی شود مگر با شناخت کامل موانع موجود و ارایه راهکارها جهت از میان برداشتن آن موانع.
( ادامه دارد… )

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …