چاپ مطلب چاپ مطلب

♧ مزیت و محرومیت ♧( ۶)/انتخابات ۸۴/دکتررحیم پوردکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان:در خرداد ۱۳۸۴، انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد، ۶ نامزد گذر کرده از فیلتر شورای نگهبان: آقایان محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، علی لاریجانی،مصطفی معین ،محسن مهرعلیزاده و اکبر هاشمی رفسنجانی.احمدی نژاد،ناآشنا بود و یک دوره ی ۲ ساله ؛شهردار تهران.
مردی کوتاه قامت و لاغر اندام با سردادن شعارهای عدالت اجتماعی، ساده زیستی.احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به دور دوم، راه یافتند. در یک سو یک مرد۵۰ ساله و در سوی دیگر؛مردی ۷۰ ساله.احمدی نژاد در دولت هاشمی رفسنجانی ؛ استاندار اردبیل بود .


پیشینه ی احمدی نژاد به جنگ و نیروهای امنیتی،استانداری اردبیل و شهرداری تهران.پیشینه ی هاشمی هم به مبارزات پیش از انقلاب،شورای انقلاب، مسئول اصلی جنگ ۸ ساله،رئیس مجلس و دو دوره رئیس جمهور .
بنابراین طبقه کم درآمد،روستائیان، عدالت خواهان،نیروهای نظامی و امنیتی،خواهان احمدی نژاد.
طبقه های متوسط و بالا،مدیران و طرفداران نظام سرمایه داری؛خواهان رفسنجانی .
احمدی نژاد پیروز شد. مهدی کروبی در دور اول و هاشمی در دور دوم ۱۳۸۴؛ اعتراض هایی داشتند اما زود فروکش کرد.احمدی نژاد،تشکیل دولت داد. سخنرانی های اتشین و عدالت
خواهانه او در جبهه ی داخلی و موهوم دانستن”هولوکاست”در سیاست خارجی؛جامعه‌را به هیجان وا میداشت.افزایش قیمت نفت و واردات و”نفی هولوکاست” هزینه ی دیپلماسی هسته ای را‌ بالا برد و رژیم های صهیونیستی و آمریکا را شادمان ساخت.گسترش ارتباطات با کشورهای گمنام آمریکای لاتین و ستیزه ی احساسی با مغرب زمین سبب شد که در داخل مخالفت ها آغاز شود .
جمع کل درآمد نفتی در چهارساله ی
۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ معادل ۲۷۹ میلیارد دلار بود.
[فرارو،۲۹اردیبهشت ۱۳۹۲] که در تاریخ ۱۰۰ ساله ی نفتی ایران سابقه نداشته است که یک دولتی بتواند به چنین درآمد هنگفتی دست یابد.در اقتصاد سیاسی؛کاهش و افزایش قیمت را دسیسه ی بین المللی می دانند که عموما از سوی عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا ؛انجام می شود. همواره افزایش قیمت نفت و سرازیر شدن دلار نفتی به ایران پیامد های اجتماعی ناشایستی داشته است.مانند افزایش قیمت در دهه ۱۳۵۰ و به دنبال آن افزایش شدید واردات؛ عمیق تر شدن فاصله طبقاتی؛گسترش انتظارات ؛پدیدارشدن”بیماری هلندی”؛کوچ مردم به سوی کلانشهر ها بویژه تهران بوده است و سرانجام انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ که پیشتر گفته آمد.افزایش در‌آمدهای نفتی؛سبب رشد نقدینگی در اقتصاد کشور شد که پیامد ان اوج گرفتن بهای زمین،ساختمان و مسکن شد.تجربه ی اقتصادی ۵۰ ساله ی ایران با اوج و فرود بخش زمین،ساختمان و مسکن؛بخوبی دوره های رونق و رکود تورمی اقتصاد ایران را نشان داده است.
زمین،ساختمان و مسکن در آمریکا و ژاپن نیز؛آن کشورها را از پیله ی رکود بدر آورده بود .
در۱۳۸۵و۱۳۸۶؛قیمت زمین،ساختمان و مسکن رشد چند برابری یافته است.این بخش بطور مستقیم ۷۰ و غیر مستقیم ۲۰۰ شغل ایجاد کرده و تمامی ایران زمین را نیز در بر می گیرد. اگر یک میلیون واحد مسکونی در دوسال ساخته و به فروش برسد و خانوار ها ساکن شوند.دست کم دو میلیون دمپایی؛ یک میلیون تلویزیون ،یخچال،پرده و…تقاضا خواهد شد و همانند روان شدن برف آب در دشتی حاصلخیز است که بهار را به ارمغان خواهد آورد و سرسبزی،کار، درآمد و زندگی را نوید خواهد داد.
همچنین نیروهای کار ماهر،نیمه ماهر و
ناماهر در گستره ی ایران زمین؛ از انزوای
بیکاری به میدان سازندگی روی خواهند آورد.زمین،ساختمان و مسکن ؛همواره رونق و رکود آن تورمی بوده است .
از اینرو میانگین نرخ رشد تورم از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸معادل ۱۷ درصد و در ۱۳۸۷معادل ۲۵
درصد بوده است .در این دولت؛سیاست صندوق بین المللی پول که حذف یارانه ها بود؛عملی شد.با پرداخت یارانه ی چهل و پنج‌ هزارتومان.بزرگترین عیب این شیوه، پرداخت به دهک های۸ و ۹و ۱۰ بوده است که بدبختانه هنوز ادامه داردواین امر”نقض غرض”است و فقط نمایش عوامفریبی داشت.مردم” کار “می خواهند نه خیرات.افراد کهنسال و ناتوان هم باید مانند بازنشستگان؛حقوق ماهانه دریافت کنند .
انتخابات بهار ۱۳۸۸ پیامدهایی هم داشته
که می دانید .اما بهای نفت؛بالاتر رفته بود.دوره دوم احمدی نژاد همراه شد با یک رئیس جمهور رنگین پوست و دموکرات[اوباما] در آمریکا و باز آفرینی پرونده ی هسته ای ایران و خیمه ی سنگین تحریم همه جانبه از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل و پیامدش؛صف آرایی علیه ایران؛ رونق تورمی بخش زمین،ساختمان و مسکن در ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱بود. نخستین باری بود که؛بخش مسکن؛در یک دولت؛ دوبار خیز تورمی داشت.
متوسط نرخ رشد تورم‌ در ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ معادل ۲۷ درصد و تورم‌ ۱۳۹۲‌برابر ۳۵ درصد .درآمد نفتی ۸ساله ی دولت احمدی نژاد؛ ۵۸۰ میلیارد ‌دلار بوده است.[بانک مرکزی ،تراز نامه های گوناگون ]این۵۸۰ میلیارد دلار به اندازه ی درآمد نفتی ایران؛ از۱۲۹۰‌تا ۱۳۸۳ بوده است و رشد اقتصادی هم منفی شده بود./باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …