چاپ مطلب چاپ مطلب

تحلیل رفتار اجتماعی مردم در دوران کرونا/ سحر عامری مدرس دانشگاه

اختصاصی همای گیلان، رفتار اجتماعی Social Behavior
به هرنوع رفتاری که متضمن کنش متقابل دو یا چند نفر باشد ، اطلاق می گردد، در واقع انسان موجودی اجتماعی است و لبخند نوزاد به عنوان لبخند اجتماعی معرفی شده است،که مبین احساس نیاز نوزاد به برقراری ارتباط است ، انسان در چهار تا پنج سالگی توجه به همسالان ، در دوره دبستان علاقمندی به حضور در اجتماع ، در نوجوانی میل و گرایش به گروه های اجتماعی را تجربه می کند و در جوانی و میان سالی نیز انتخاب رشته تحصیلی،انتخاب شغل،ازدواج،تربیت فرزندان و … را به عنوان مولفه های روابط اجتماعی سپری می کند.
رفتار اجتماعی در یک تقسیم بندی به دو بخش رفتارهای اجتماعی جامعه پسند و جامعه ستیز تقسیم می گردد،مبنای این تقسیم بندی قوانین رسمی و هنجار های عرفی و فرهنگی است، در رفتارهای اجتماعی جامعه پسند، کارکردهای مورد قبول جامعه و عرف مد نظر است و در رفتار های جامعه ستیز، آنچه که با معیار های اجتماعی تطابق ندارد و احیاناً پیامد های منفی دارد ، مطمح نظر قرار می گیرند.

نکته مهم این است بحران ها و یا دسته ایی از حوادث بر روی رفتارهایی کاملا موثرند و می توانند منجر به تغییر رفتار شوند، برای این تغییرات که در دو وجه اثباتی و سلبی ممکن است رخ دهند، مراحل چهار گانه ایی را در نظر گرفته اند که به شرح زیر از آن ها یاد می کنم:
۱. تغییرات دایمی در شیوه زندگی
این تاثیر گذاری ها منوط به تداوم مستمر با دو ویژگی اقدام و حفظ است،مانند تعدیل عادت غذایی برای رسیدن به وزن مطلوب و دلخواه و یا ترک سیگار.
۲.تغییرات تکرار شونده ولی محدود
که منوط به یک اقدام با داشتن نقطه پایان معین است ، نظیر:اخذ گواهینامه بعد از اتمام دوره آموزشی و یا ضرورت تحمل درد در درمان سرطان.
۳. تغییر یک بار و برای همیشه
که امکان تحقق آن بیش از یک بار ممکن نیست مانند اهدای کلیه به مریض.
۴. تغییرات موقعیتی
که در طول زمان اتفاق می افتد و باید حفظ گردد ، که خود ترکیبی از سه روش فوق است ، چون: استفاده از کمربند ایمنی و یا تعیین یک راننده هشیار برای رانندگی.

پرسش مهم و اصلی در تغییر رفتار اجتماعی این است که : عوامل مهم و موثر بر تغییر و یا تثبیت رفتار کدامند؟
برای پاسخ گویی باید اذعان کرد ،انجام اقداماتی که معرف تغییرات است ، باید شناسایی شده، بکارگیری شوند و برای حفظ آن نیز کوشش شود.
به دیگر سخن :حمایت از تثبیت رفتار ، مستلزم کمک به ایجاد یا فراهم آوردن محیط،شرایط،امکانات،اطلاعات و ارایه کمک های راهبردی و روانشناختی به مردم (جامعه انسانی) است.

در نوشته بعدی
برخی از رفتارهای اجتماعی مردم پیرامون عملکرد حکمرانی را بیان خواهیم کرد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …